דירוג משתמש: / 4
גרועהכי טוב 

בשנים האחרונות אני מתעניינת מאוד בנושא: "איך ללמד מתמטיקה בתקופה זו של שינויים".

ניסיתי לאפיין את השינוי שחל בתלמידים בשנים האחרונות, ולהבין מדוע התלמיד משקיע הרבה מזמנו ב- facebook  וב- twiter, כאשר אף אחד לא מדרבן אותו לעשות כך, אך אינו מוכן להתאמץ ולהשקיע מזמנו בלימודים באופן כללי ובמתמטיקה בפרט!!

ניסיתי לאפיין את השינויים שחלו בעולם מבחינת הטכנולוגיה, ה"קצב של החיים" (הכל מהיר ובלחיצת כפתור), לאף אחד אין סבלנות להשקיע זמן רב בשיחות, ובדיונים ארוכים.

אני מכנה את הדור הצעיר כ"דור ה- sms". כל פעולה מהירה ואפילו הדיבור בין בני הנוער מהיר מאוד.

בני הנוער רגילים לגירויים מהירים בטלביזיה ובאינטרנט. היום כל אייטם במהדורת החדשות הוא קצר ביותר ואייטם שאורך יותר משתי דקות נחשב ארוך מאוד. הטלביזיה משתמשת באמצעים וויזואליים, כדי להעביר מסרים במהירות ()גם בפרסומות), וכדי לעניין את הצופה.

אי אפשר לשנות את התהליכים האלה שקורים בעולמינו. העולם נהפך ליותר מהיר ויותר וויזואלי, ורק אנחנו , המורים למתמטיקה נשארנו אותו הדבר!!!

אני טוענת כי אי אפשר וגם אין צורך להלחם בעולם המשתנה של התלמידים, העולם המהיר והוויזואלי! במקום להתלונן כי התלמידים לא רוצים ללמוד ומשתעממים בשעורי המתמטיקה, לא משקיעים והם חסרי מוטיבציה, בואו נשנה את שיטת הלימוד לשיטה וויזואלית ומהירה!!

 לאור הקושי של התלמידים בלימוד המתמטיקה בעידן המהיר והוויזואלי, במקום להלחם בתופעה, פיתחתי את "שיטת המתמטיקה הוויזואלית", שיטה בה פיתוח החשיבה המתמטית נעשה תוך מתן דגש לכלים וויזואליים המחליפים את ההסברים הארוכים, מתוך ההבנה כי "תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים".

 דוגמאות מתוך חומר הלימוד של 4 יחידות לימוד:

 הוראת אסימפטוטות בחשבון דיפרנציאלי, תוך הבנה וויזואלית שהיא הבנה יסודית יותר ומעמיקה יותר ומגיעה מהתלמיד ולא מההסברים ה- lim.

  1. הוראת נושא המשוואות הטריגונומטריות באופן וויזואלי המסתמך על המעגל הטריגונומטרי
  2. טריגונומטריה במרחב: הוראה בדרך וויזואלית המסתמכת על צורות שהתלמידים מכירים מחיי יומיום. אין תלמידים שחסרה להם ראיה מרחבית כאשר הם נמצאים בחדר (קובייה או תיבה) א בסוכה או באוהל, כי הידע הוויזואלי החיי היומיום קיים אצל כל אדם. הבעיות של הראייה המרחבית מופיעות רק ב"שיעורי המתמטיקה". חשבתם פעם, שאולי אם נפתח שיטה המתבססת על הניסיון המרחבי שיש לתלמיד מהמפגש שלו עם צורות מרחביות בעבר, אולי לא תהיה קיימת יותר הבעיה של "חוסר ראייה מרחבית"?

 דרך זו של הוראה ב"שיטת המתמטיקה הוויזואלית" אהובה ע"י התלמידים ומעוררת מוטיבציה ללמידה. בשיטה זו מושם דגש על פיתוח החשיבה המתמטית בדרך מהנה, מהירה וקלה, מעוררת מוטיבציה ומובילה להצלחה בלימודים!!

  אני מלמדת כבר שנים בדרך זו בהצלחה רבה, ועוסקת במתן הרצאות למורים ברחבי הארץ הנושא זה של "פיתוח החשיבה המתמטית בשיטה הוויזואלית".אני עושה זאת כי אני מאמינה בדרך הוויזואלית להוראת מתמטיקה ומאמינה עוד יותר כי הדרך הזו היא הדרך המתאימה להוראת מתמטיקה בעידן זה של "השתלטות הוויזואליות והקצב המהיר" על חיינו!!!

 

 פנינה הוד גלבוע

מורה למתמטיקה בכיתות הגבוהות של בית הספר התיכון

מרצה למורים למתמטיקה ברחבי הארץ

בעלת תואר MA בהצטיינות בנוירופסיכולוגיה מבית הספר לרפואה בבית חולים הדסה עין כרם בירושלים